Statut Stowarzyszenia
Statut_21082018 (kliknij)
aktualny od 21 sierpnia 2018 r.
_____________________________________________________________________________
Lubartowskie Stowarzyszenie Hospicjum św. Anny w dalszych postanowieniach zwane Stowarzyszeniem jest zarejestrowane i posiada osobowość prawną.Stowarzyszenia działa w oparciu o ustawę Prawo o Stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855) oraz w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536).Siedzibą Władz Stowarzyszenia jest miasto Lubartów, a terenem działania Rzeczpospolita Polska.Stowarzyszenie jest powołane do współudziału w terminalnej opiece nad ludźmi ciężko chorymi i pomocy rodzinom tych chorych.Stowarzyszenie ma prawo do używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych Stowarzyszeń o takim samym lub pokrewnym zakresie działania.Stowarzyszenie opiera swą działalność na społecznej aktywności swoich członków, pielęgniarek, lekarzy, chorych i ich rodzin oraz wolontariuszy – ludzi dobrej woli.
Udzielanie osobom ciężko i terminalnie chorym z powodu choroby nowotworowej opieki medycznej i duchowej przystosowanej do szczególnych potrzeb tych chorych.Udzielanie pomocy rodzinom osób ciężko chorych w sprawowaniu opieki nad chorym.Jednoczenia ludzi dobrej woli gotowych udzielać społecznie powyższej opieki i pomocy.Opieka, o której mowa świadczona jest nieodpłatnie.
Propaguje ideę i metody opieki nad ludźmi ciężko chorymi i osamotnionymi, zwłaszcza znajdującymi się w końcowym okresie życia.Organizuje kursy, konferencje i seminaria dla swych członków i sympatyków.Rozwija propagandę i udziela informacji w zakresie swej działalności statutowej, współpracując z prasą, radiem i telewizją, wydając własne wydawnictwa oraz stosując inne środki w tym zakresie.Propaguje i realizuje opiekę pielęgniarsko – lekarską nad osobami chorymi.Zbiera środki finansowe potrzebne do realizacji celów Stowarzyszenia.Inicjuje i realizuje budowę obiektów i zarządza posiadanymi obiektami i urządzeniami, a w szczególności prowadzi hospicja dla chorych.Współpracuje z placówkami resortu Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie opieki i leczenia chorych.Współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami o podobnym lub zbliżonym zakresie działalności.Dla realizacji celów Stowarzyszenie może powołać Społeczny Zakład Opieki Hospicyjnej – a prawomocnym dla podjęcia Uchwały o powołaniu i zatwierdzeniu Statutu Zakładu jest Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.
zwyczajnychwspierającychhonorowych
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację członkostwa i zostanie przyjęta przez Zarząd Stowarzyszenia.Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo:uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia z czynnym i biernym prawem wyborczym,brać udział w pracach Stowarzyszenia, używać jego odznak,zgłaszać postulaty i wnioski wobec Władz Stowarzyszenia.
Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma obowiązek:przestrzegać założeń Statutu i jego postanowień,wykonywać uchwały Władz Stowarzyszenia,realizować na co dzień i propagować ideę społecznej opieki nad chorymi,regularnie opłacać składki członkowskie w wysokości min. 10 zł rocznie.
Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, prawna lub instytucja, która wspiera finansowo lub w inny sposób działalność Stowarzyszenia, jednak nie zadeklarowała członkostwa zwyczajnego. Członek wspierający, poza osobą fizyczną może działać wyłącznie przez pełnomocnika. Członka wspierającego przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia.Członek wspierający ma prawo:z wyjątkiem osób prawnych – czynne i bierne prawo wyborcze na Walnym Zgromadzeniu,zgłaszać postulaty i wnioski do Władz Stowarzyszenia.
Członek wspierający ma obowiązek:przestrzegać postanowień Statutu,udzielać pomocy Stowarzyszeniu w realizacji jego statutowych zadań.
Członkami honorowymi Stowarzyszenia mogą być osoby, którym taką godność nadało, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie.Godność taka, może być nadana osobom szczególnie zasłużonym w realizacji założeń statutowych.Członkowie honorowi mają uprawnienia członków zwyczajnych z wyjątkiem prawa wyborczego.
Śmierci osoby fizycznej lub utraty osobowości prawnej przez osobę prawną.Wystąpienia zgłoszonego na piśmie.Rozwiązania Stowarzyszenia.Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia przez Zarząd z powodu niepłacenia składek przez 2 lata. Osobom skreślonym z listy członków przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w ciągu 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o skreśleniu.Wykluczenia przez Walne Zgromadzenie za działalność na szkodę Stowarzyszenia.
Walne ZgromadzenieZarządKomisja Rewizyjna
Władze Stowarzyszenia wymienione w § 9 ust. 2 i 3 wybierane są przez Walne Zgromadzenie Członków w drodze głosowania tajnego.Wybory są ważne jeżeli bierze w nich udział co najmniej połowa uprawnionych do głosowania.W razie ustąpienia lub odwołania Członka Zarządu albo Komisji Rewizyjnej, Walne Zgromadzenie może dokonać wyboru nowych członków w miejsce ustępujących osób.Uchwały Władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy udziale
co najmniej połowy uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie, a bez względu na liczbę obecnych – w drugim terminie tj. po upływie 30 min. od wyznaczonej dla pierwszego terminu godziny.W razie równości głosów przy podejmowaniu Uchwał przez Władze Stowarzyszenia, decyduje odpowiednio głos: Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia, Prezesa Zarządu, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Funkcji we władzach wymienionych w § 9 ust. 2 i 3 nie można łączyć.Osoby sprawujące funkcje wymienione w § 9 ust. 2 i 3 nie mogą pozostawać w
związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.Funkcji we władzach wymienionych w § 9 ust. 2 i 3 nie mogą pełnić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się raz w roku do końca miesiąca kwietnia, ma charakter sprawozdawczy lub sprawozdawczo – wyborczy, a jego termin, miejsce odbycia i porządek obrad ustala Zarząd Stowarzyszenia i powiadamia członków w formie pisemnej, przynajmniej dwa tygodnie przed terminem Zgromadzenia.”Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się na wniosek Zarządu lub pisemne żądanie 1/3 członków zwyczajnych i wspierających, bądź na wniosek Komisji Rewizyjnej złożony do Zarządu, który winien zebrać się w terminie tygodniowym i ustalić termin i miejsce Zgromadzenia, z tym że termin Zgromadzenia nie może być dłuższy niż 30 dni.W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą z głosem stanowiącym Członkowie zwyczajni i wspierający oraz Członkowie Honorowi i zaproszeni goście z głosem doradczym.Z obrad Walnego Zgromadzenia sporządza się protokół.
Uchwalenie kierunków i programu działania Stowarzyszenia.Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i udzielanie absolutorium poszczególnym członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej. Nie uzyskanie absolutorium wyłącza od kandydowania do władz najbliższej kadencji.Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.Uchwalanie wysokości składek członkowskich dla osób fizycznych i dla osób prawnych oraz wysokości innych świadczeń.Rozpatrywanie wniosków i podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną.Uchwalanie budżetu Stowarzyszenia.Uchwalanie zmian w Statucie Stowarzyszenia.Podjęcie Uchwały o rozwiązywaniu Stowarzyszenia.Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu o skreśleniu członka.Podjęcie Uchwały o wykluczeniu członka za działalność na szkodę Stowarzyszenia.Rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zgromadzenia Członków.
Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 – 7 członków.Na pierwszym zebraniu Zarządu Stowarzyszenia Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa i Członków Zarządu. W przypadku nieobecności Prezesa, zastępuje go Wiceprezes.Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.Członkowie Zarządu nie mogą być etatowymi pracownikami Hospicjum.Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż jeden raz w kwartale. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący zebrania i sekretarz.Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes, zawiadamiając pozostałych członków o terminie i porządku obrad, ustnie lub na piśmie nie później niż 3 dni przed posiedzeniem.Decyzje Zarządu podejmowane są w formie Uchwał na zasadach określonych w § 11 ust. 4.
Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.Wykonywanie Uchwał Walnego Zgromadzenia.Kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu i Uchwałami Walnego Zgromadzenia.Przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających.Organizowanie działalności w zakresie opieki paliatywnej na terenie swego działania.Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i dysponowanie jego funduszami.Przygotowywanie okresowych planów działalności organizacyjnej i merytorycznej,
a także preliminarza budżetu oraz zatwierdzanie bilansu.Zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz ustalanie zasad wynagradzania i zakresu obowiązków, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
Przewodniczącym komisji jest członek Zarządu.Członkami komisji mogą być osoby spoza Zarządu.
Na wniosek Komisji Rewizyjnej, lub 1/3 członków zwyczajnych i wspierających Walne Zgromadzenie może odwołać poszczególnych członków Zarządu.Uchwała Walnego Zgromadzenia o odwołaniu Członków Zarządu zapada większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Komisja Rewizyjna jest statutowym organem kontroli i nadzoru odrębnym od Zarządu Stowarzyszenia i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej i nadzoru.Członkowie Komisji rewizyjnej nie mogą być etatowymi pracownikami Hospicjum.Komisja składa się z 3 – 5 członków, wybranych przez Walne Zgromadzenie.Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.Członkowie Komisji pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem rzetelności, celowości i gospodarności oraz prawidłowości realizacji Uchwał Walnego Zgromadzenia.Składanie Zarządowi Stowarzyszenia corocznych uwag o wykonaniu budżetu i wynikach przeprowadzonych kontroli.Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia oraz stawianie wniosku w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu.Komisja Rewizyjna sporządza protokoły za swoich posiedzeń i przeprowadzonych kontroli.Na wniosek Zarządu lub 1/3 członków zwyczajnych i wspierających Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia może odwoływać poszczególnych członków Komisji Rewizyjnej.Uchwała Walnego Zgromadzenia o odwołaniu członków Komisji Rewizyjnej zapada większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia oraz ofiarności i zbiórek publicznych.Majątek ruchomy i nieruchomy, znajdujący się w posiadaniu Stowarzyszenia w momencie jego rejestracji, staje się majątkiem Stowarzyszenia.Zabrania się:udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów władz lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów władz oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów władz lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów władz lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego”zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jej organów władz lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach i dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych oraz nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.Stowarzyszenie może nabywać majątek ruchomy i nieruchomy.Zbycie majątku ruchomego jest dopuszczalne za zgodą Zarządu Stowarzyszenia, podjętą w formie Uchwały.Zbycie majątku nieruchomego jest dopuszczalne za zgodą Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej w formie Uchwały.Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów. Tryb i formy prowadzenia rachunkowości ustala Zarząd Stowarzyszenia.Okresem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji majątku Stowarzyszenia oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.W razie rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie powołuje Komisję likwidacyjną.Uchwała Walnego Zgromadzenia o przeznaczeniu majątku podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.Wszelkie postanowienia władz Stowarzyszenia zmierzające do uszczuplenia majątku Stowarzyszenia wymagają zgody właściwej władzy rejestracyjnej.
1. Prezes Zarządu………………………………………………….
2. Wiceprezes Zarządu…………………………………………..
3. Członek Zarządu……………………………………………….
4. Członek Zarządu……………………………………………….
5. Członek Zarządu………………………………………………